After Effects, Nuke, Fusion i wiele wiele innych programów, dzięki którym coś takiego jak compositing – czyli łączenie materiału filmowego ze sztucznie generowanym – czy kluczowanie są łatwe lekkie i przyjemne, ale czy zastanawialiście się jak to się zaczęło?

pionierzy-compositingu---petro-vlahos--ultimatteWbrew temu, co wielu z Was może myśleć –  komputery nie istniały “od zawsze” i nie od zawsze mieliśmy dostęp do tak rozbudowanych narzędzi, o których wspomniałem powyżej. Ktoś wpadł kiedyś na pomysł żeby wycinać tło i wstawiać pod nie inne, aby łączyć animację poklatkową z materiałem filmowym i wielu innych technik.

Rozpoczynając małą podróż w historię dziś chciałbym przedstawić postać człowieka, o którym pewnie niewielu z Was słyszało, a z pewnością powinno usłyszeć i zapamiętać.

mary-poppins-1964-petro-vlahosPetro Vlahos – zaczynam od niego, ponieważ jego wkład w rozwój technik green i blue screen jest nieoceniony oraz dlatego że niestety 10 lutego 2013 roku zmarł przeżywszy 96 lat. Jednak to, co pozostawił po sobie będzie nam służyć jeszcze przez długie lata, a dziś stosując jakiekolwiek techniki dodatki, programy i systemy green i blue screen korzystamy z rozwiązań i pochodnych jego patentów.

Petro Vlahos – urodził się 20 sierpnia 1916 roku, jeszcze przed wojną uzyskał wykształcenie techniczne na Kalifornijskim uniwersytecie w Berkley. W trakcie II Wojny Światowej pracował, jako projektant w Duglas Aircraft oraz jako inżynier przy systemach radarowych w Bell Laboratories. Zaraz po wojnie przeniósł się do Kalifornii i rozpoczął pracę w MGM (Metro-Goldwyn-Meyer) – amerykańskiej wytwórni filmowej.

W 1964 otrzymał Oskara za technikę travelling matte i kolejnego w 1994 dla jego firmy Ultimatte za pierwszy cyfrowy blue-screen compositing. Na swoim koncie ma ponad 35 patentów w tym na systemy sterowanych kranów kamerowych, mierników kontroli światła, ekranów projekcyjnych, i sonarów.

Techniki, które stworzył i ulepszył Petro Vlahos zostały zastosowane w dziesiątkach filmów Disneya – miedzy innymi Mary Poppins z 1964 roku czy filmie Bedknobs and Broomsticks z 1971 roku, które wykorzystywały łączenie animacji i filmu w dotąd niespotykany sposób z doskonałym efektem. Jego wiedza i patenty wykorzystał również Alfred Hitchcock w filmie Ptaki. W 1959 roku przy realizacji filmu Ben Hur wykorzystano doskonałą technikę Color Differece również przez niego opatentowane.

Poniżej zapraszam na wywiad z Petro Vlahosem nagrany w 2009 roku przez Jeffa Fostera na potrzeby wydawanej przez niego książki   The Greenscreen Handbook – do zapoznania, z którą oczywiście polecam.

W  momencie, gdy powstawał ten wywiad Petro Vlahos miał 93 lata i dalej pracował oraz składał nowe patenty i niech to będzie nauka dla wszystkich, którzy zastanawiają się ile będą mogli pracować przy filmie, jako spece od efektów specjalnych czy animacji –  to od was zależy na ile będziecie mieli ochotę. Myślę jednak, że jeśli to, co robicie jest waszą pasją to nigdy z niej nie zrezygnujecie.

Warto przeczytać: The Green Screen Handbook: Real-World Production Techniques

Firma Petro Vlahosa – Ultimatte