Oskary 2019 bez montażu i zdjęć w TV [Aktualizacja 16.02.18]

No i prawie jak grom z jasnego nieba spadła wczoraj wiadomość wprost od Akademii Oskarowej – wręczenie nagród w kilku technicznych kategoriach podczas tegorocznego wręczenia Oskarów odbędzie się w przerwie reklamowej. To znaczy, że wręczenia na żywo nie obejrzą osoby śledzące galę w TV. A co na to środowisko filmowców?

W dniu wczorajszym Akademia Oskarowa (Motion Picture Academy) poinformowała, że podczas tegorocznego 91 wręczenia Oskarów, które odbędzie się 24 lutego 2019 roku w Hollywood cztery kategorie nie zostaną pokazane na żywo w TV. Tzn. zostaną wręczone w trakcie emisji bloku reklamowego. Wypowiedzi zwycięzców zostaną pocięte i samo wręczenie statuetek i w późniejszych momentach transmisji wmontowane pojedynczo gdzieś w transmisję.

Takie plany były sygnalizowane już kilka miesięcy temu, jednak bez szczegółów – dziś już wiemy, że Akademia uznała takie kategorie jak zdjęcia, montaż, film krótkometrażowy oraz charakteryzacja za bez znaczenia i postanowiła je przykryć reklamami.

To w sumie nie jedyny wyraz “uznania” dla kategorii technicznych ze strony akademii, bo postanowiono również przenieść coroczne nagrody Scientific & Technical Awards (nagrody sprzętowo techniczne akademii, które dotychczas odbywały się również w lutym) na czerwiec, czyli zupełnie poza okres festiwalowy gdzie nikt na nie za bardzo uwagi – poza branżą – nie zwróci.

Małym plusem jest to, że wręczenie Oskarów 24 lutego będzie transmitowane w całości (bez przerw reklamowych – przynajmniej na tę chwilę tak jest to zapowiadane) w sieci na stronach Oscars.org. Przynajmniej tam będziemy mogli zobaczyć całość.

Z jednej strony – szkoda, że cała opinia publiczna nie będzie miała szansy dowiedzieć się, że film to nie tylko ładni aktorzy w superprodukcjach, ale może z drugiej strony to jest pewien znak czasu i sygnał, że telewizja w klasycznym rozumieniu tego słowa to przeżytek, który odchodzi i jeśli chcemy mieć dostęp do informacji nieedytowanych pozostaje nam jedynie internet.

Oczywiście ten news nie obył się bez komentarzy w środowisku filmowców:

Swoje oświadczenie wydała również Amerykańska organizacja Society of Cinematographers – pełna treść listu szefa związku poniżej:

Dear Fellow Academy Members,

After months of anticipation and much talk, I’d like to address a topic that’s close to me.

Viewing patterns for the Academy Awards are changing quickly in our current multi-media world, and our show must also evolve to successfully continue promoting motion pictures to a worldwide audience. This has been our core mission since we were established 91 years ago—and it is the same today.

As you may remember, last summer the Academy’s Board of Governors committed to airing a three-hour show. I want to reiterate however, that all 24 Academy Award-winning presentations will be included in the broadcast. We believe we have come up with a great way to do this, and keep the show to three hours.

While still honoring the achievements of all 24 awards on the Oscars, four categories—Cinematography, Film Editing, Live Action Short, and Makeup and Hairstyling – will be presented during commercial breaks, with their winning speeches aired later in the broadcast.

And, with the help of our partners at ABC, we also will stream these four award presentations online for our global fans to enjoy, live, along with our audience. Fans will be able to watch on Oscar.com and on the Academy’s social channels. The live stream is a first for our show, and will help further awareness and promotion of these award categories.

The executive committees of six branches generously opted-in to have their awards presented in this slightly edited timeframe for this year’s show, and we selected four. In future years, four to six different categories may be selected for rotation, in collaboration with the show producers. (This year’s categories will be exempted in 2020.)

The Academy Awards honors the year’s best films and filmmakers. It is an international show, filled with great emotion, and (we hope) stirring acceptance speeches. This year, in addition to performances of all five nominated songs, the show will feature Gustavo Dudamel and the Los Angeles Philharmonic playing during In Memoriam, as part of their own centennial celebration.

Kees Van Oostrum

American Society of Cinematographers

Podsumowując … jako osoba, która w branży “poprawiania obrazków” pracuje – wcale ta decyzja mnie nie cieszy. Teoretycznie w sumie nic się nie dzieje, bo kto chce to i tak zobaczy, kto jaką nagrodę dostał, ale myślę, że nie chodzi tu o to, aby zobaczyli sami zainteresowani, ale aby podziękować najlepszym z branży za naprawdę ciężką pracę, jaką wykonują. Mam wrażenie, że Akademia zaczyna zataczać koło i wraca do początku historii kina gdzie np. montaż był zupełnie niedocenianą i nieznaną szerszej publiczności częścią tworzenia filmów. Kobiety, (bo to głównie kobiety spędzały długie godziny przy stołach montażowych), które wypracowywały techniki stosowane do dziś w montażu często nawet nie były wymieniane w napisach końcowych filmów w latach 20-tych XX wieku a co dopiero mówić o godnej płacy. Dziś strajki branży SFX sprzed kilku lat w sprawie płacy i warunków pracy w tej branży w USA czy teraz wycinanie technicznych kategorii z gali Oskarowej to jak dla mnie właśnie tak powrót to korzeni … nieciekawych korzeni.

[Aktualizacja 16.02.18]

Po kilku dniach naprawdę dużego poruszenia całego środowiska filmowego Akademia oraz stacja ABC wycofały się ze swojej decyzji o „wycięciu” 4 kategorii z transmisji Oskarowej. Presja społeczna ma sens. W związku z tym każdy oglądający transmisję na żywo – zobaczy od początku do końca całą galę wraz ze wszystkimi nagrodzonymi i nominacjami. 

Share This