Ban na produkty Adobe w Wenezueli

W dniu dzisiejszym użytkownicy produktów Adobe w Wenezueli zostali poinformowani o blokadzie na większość produktów Adobe dla mieszkańców tego kraju. Wkrótce używanie Photoshopa, AE i dowolnej innej aplikacji Adobe stanie się w Wenezueli nielegalne. A wszystkiemu winna polityka.

Adobe w ostatnich godzinach poinformowało, że zgodnie z rozporządzeniem prezydenta Trumpa i aby je wypełnić (Executive Order 13884) firma dezaktywuje i blokuje swoje usługi dla użytkowników z Wenezueli.

Problemy tego kraju to sprawa dość skomplikowana i nie nam ją tu objaśniać – każdy zainteresowany czytają ten tekst albo wie, co się w Wenezueli dzieje, albo po tym newsie sobie sprawdzi.  Efektem tej sytuacji jest całkowite embargo na transakcje z Wenezuelą, jakie wprowadził prezydent Trump. Firma Adobe, aby działać zgodnie z prawem – odcinając użytkowników/subskrybentów od swoich produktów wypełnia prawo zgodnie, z którym musi postępować.

Jak zwykle w takich sytuacjach pojawiło się wiele nieścisłości, więc spieszę ze sprostowaniem najpopularniejszych z nich:

Adobe odcina Wenezuelę od swoich produktów

Częściowo to prawda, ale tak wypowiedziane zdanie sugeruje, że jest to pomysł Adobe, a fakty są ja opisałem powyżej – firma jedynie wypełnia prawo amerykańskie (Executive Order 13884).

Behance również zostanie zablokowane.

Nie. Tu Adobe potwierdza, że Behance będzie nadal dostępne dla mieszkańców Wenezueli.

Użytkownicy Creative Cloud z Wenezueli stracili wszystkie swoje pliki w chmurze.

To również nie prawda. Zmiany i blokada wchodzi w życie z dniem 28 października a więc wszyscy mają czas do tego dnia, aby pobrać wszelkie swoje zasoby zmagazynowane w chmurze Adobe.

Adobe nie odda pieniędzy za zapłacone subskrypcje.

To również nie prawda. Firma Adobe, jeśli dokonało się zakupu bezpośrednio przez sklep Adobe zwróci niewykorzystane środki (np. za pozostały okres CC przy płatności za rok z góry) z końcem bieżącego miesiąca.

To tyle z tych najważniejszych nieścisłości, które się pojawiły a które warto objaśnić. Warto też powiedzieć, że rozkaz/nakaz wydany przez prezydenta Trumpa jest bezterminowy, dlatego też ciężko jest powiedzieć, kiedy te usługi wrócą do Wenezueli.

Konsekwencje rozkazu Trumpa i decyzji Adobe

Cóż… w zasadzie nieważne, kto to wymyślił czy było to samo Adobe (a nie było) czy inna sytuacja – fakty są takie, że na tej sytuacji stracą najbardziej freelancerzy, artyści, ale również firmy i organizacje non-profitowe, które opierały swoją działalność na pracy z produktami Adobe. Straci również sama firma zamykając się na rynek ponad 30 milionowego kraju.

Myślę, że ta sytuacja prezentuje w dość jaskrawy sposób dwa ogromne problemy, z których część osób mogła sobie nie zadawać sprawy.

Pierwszym jest ulotność usług, które są a nagle mogą zniknąć. I oczywiście Polska nie jest w sytuacji, w jakiej jest Wenezuela, ale przyczyny utraty dostępu mogą być różne, a decyzje polityków determinujące takie działania bardzo zmienne. Warto mieć to na uwadze.

Drugim problemem jest coś, co obserwuję w naszym środowisku od dawna (i w całym społeczeństwie, ale to już zupełnie inna kwestia) a chodzi o negatywny stosunek do polityki objawiający się obojętnością. Czyli zdania typu: „a co mnie polityka obchodzi – jestem grafikiem i mnie to nie dotyczy” albo „niech politycy politykują a ja robię swoje” itd.

Jak widać na powyższej sytuacji polityka może mieć bardzo wymierny i bardzo dotkliwy wpływ na nas wszystkich. Warto się nad tym zastanowić – szczególnie teraz na kilka dni przed wyborami w naszym kraju. Nie mówię, na kogo głosować, bo to wybór indywidualny każdego z Was (i będę wdzięczny za ograniczenie politycznych komentarzy), ale idźcie na wybory, aby to ktoś inny za Was nie zdecydował.

A kolegom twórcom z Wenezueli naprawdę współczuję i mam nadzieję, że kwestie polityczne na linii Wenezuela-USA szybko wrócą do normy a oni będą mogli wrócić do pracy z programami Adobe.

Pełne brzmienie rozkazu prezydenta Trumpa: Executive Order 13884 of August 5, 2019

PoRO Podcast - posłuchaj najnowszych odcinków

Więcej odcinków:
PoRO Podcast – archiwum