thumb1Premiera najnowszego oprogramowania Adobe, jak wiemy coraz bliżej. Według nieoficjalnych informacji ma to nastąpić pod koniec kwietnia tego roku. Tymczasem zapraszam do zapoznania się z jedną z najważniejszych funkcji jaką jest Mercury Playback Engine. Póki co MPE widnieje tylko w Premiere Pro, ale biorąc pod uwagę rewolucje, jaką szykuje ta opcja mam przeczucie, że After Effects nie zostanie pominięty.

Wyobraźcie sobie pracę na kilku warstwach z plikami AVCHD wprost z kamer HD lub nawet pliki z kamery Red One w rozdzielczości 4k w czasie rzeczywistym, niemożliwe? Potem wyobraźcie sobie dodatkowe color correction na tych warstwach, niemożliwe? A jednak, i wszystko w czasie rzeczywistym. Jednym słowem karty graficzne zaczną mieć znaczenie zarówno podczas pracy w programie, jak i przy renderingu. Zapraszam do obejrzenia materiału :

 

MATERIAŁ FILMOWY ZE STRONY ADOBE.TV

 

Na dzień dzisiejszy technologia MPE obsługuje tylko 4 rodzaje kart Nvidii:

GeForce GTX 285

Quadro FX 4800 i 5800

Quadro CX która juz dziś oferuje wsparcie dla CS4

 

Wszystkie karty bazują na technologii CUDA, lista ma być rozszerzana systematycznie, w miarę pojawiania się nowych modeli na rynku. A co ze wsparciem dla ATI? Na to pytanie jeszcze nie dostaliśmy odpowiedzi i obawiam się, iż prędko to nie nastąpi. Jak wiemy Adobe woli związek z Nvidia, konkurencja raczej zawsze była traktowana po macoszemu, tak wiec w kwestii wsparcia dla ATI, CUDA’ÓW bym się nie spodziewał. Ale kto wie, może jeszcze Adobe nas zaskoczy. W każdym razie w tym miesiącu mam przeczucie, że możemy się spodziewać kolejnych wiadomości od Adobe, a na koniec jeszcze cytat z ich strony o wymaganiach CS5:

„For optimal performance, we recommend a minimum of 12GB of RAM”

„Dla optymalnej wydajności zalecamy minimum 12GB RAM”

 Źródło:

 http://www.adobe.com/products/creativesuite/production/performance/

 http://blogs.adobe.com/genesisproject/2009/11/technology_sneek_peek_adobe_me.html

 

Definicje:

AVCHD – format zapisu sygnalu wysokiej rozdzielczości, zaprojektowany dla kamer cyfrowych. Wyróżniamy dwa rozszerzenia plików:

mts – bezpośrednio w kamerze

m2ts – po zaimportowaniu do komputera

4K – rozdzielczość obrazu, pod hasłem 4K kryją się 4 rodzaje rozdzielczości:

Pełna rozdzielczość 4K  4096 x 3112 (1.32:1)

Academy 4K 3656 × 2664 (1.37:1)

Digital cinema  4K  4096 × 1714 (2.39:1)

3996 × 2160 (1.85:1)

Rozdzielczość 4K odpowiada rozdzielczości taśmy filmowej 35mm.