ABC INDIANINA

W serii artykułów ABC indianina będę opisywał szereg umiejętności wymaganych lub mile widzianych w asortymencie prawdziwego twórcy indie. Będzie o efektach, będzie o pracy kamery, będzie o wszystkim co potrzebne aby osiągnąć poziom techniczny youtuberów kroju Corridor Digital.

 

ABC indianina – tracking

 

Okej, widziałeś już wszystkie możliwe filmiki Freddiego Wonga, Mike’a Divy i Corridor Digital. Postanowiłeś zostać prawdziwym indianinem. Elitarnym twórcą indie tworzącym internetowe produkcje o zastraszajacej oglądalności. Być może kupiłeś kamerę, statyw, coś wiesz o teorii filmu jako takiego. Być może już zdążyłeś nagrać jakąś etiudę ale rezultaty są dalekie od satysfakcjonujących. Aktorzy są, fabuła jest, zdjęcia są, oświetlenie jest. Brakuje czegoś… czegoś hollywoodzkiego. Brakuje takiego czegoś, co po dodaniu do filmu spowoduje, że nikt nie uwierzy że to twoja praca. Brakuje… efektów!


Jesteś łebski, masz czas, masz chęci, determinację i narzędzia. Chcesz robić efekty specjalne, nie wiesz tylko jak. Oto lista technik, które powinieneś poznać. Nie musisz ich wszystkich umieć, wystarczy że zdajesz sobie sprawę z ich istnienia. Znając je będziesz teoretycznie wiedział jak przygotować się do wykonania konkretnego vfx-shotu, jakie problemy możesz napotkać po drodze lub jak je ominąć. Musisz pamiętać, że w mało którym studiu filmowym jedna osoba zajmuje się wszystkimi tymi technikami. W wypadku małych produkcji jest to normalne ale jeśli myślisz przyszłościowo o tworzeniu efektów, czas aby wybrać specjalizację.

 

TRACKING/MATCHMOVING

Szeregowiec biegnie przed siebie środkiem pola bitwy. Wokoło panuje chaos. Co chwilę coś wybucha, przejeżdża czołg, na niebie jest czarno od samolotów. Kamera podąża za szeregowcem.

 

Chcemy aby ze zwykłego ujęcia, gdzie szeregowiec biegnie przed siebie uzyskać 100% odpowiednik opisanej sceny. Załóżmy, że wiemy jak wykonać czołgi, eksplozje i samoloty w programie 3D. Pytanie tylko jak sprawić, żeby to wszystko znajdowało się w tej samej przestrzeni co kamera, było odpowiednio do kamery obróconych, miało odpowiednią skalę i odpowiednio się przemieszczało. Tu wkracza magia trackingu. Track z angielskiego oznacza ślad. Tracking to nic innego jak śledzenie ruchów kamery, odwzorowywanie ich w środowisku 3d lub 2d.


Boujou 5

Boujou 5


Ponieważ komputer nie wie jakie ruchy wykonała kamera nagrywając materiał źródłowy, trzeba temu komputerowi pomóc. Do tego służą programy takie jak PFtrack, Boujou, PFmatchit, Nuke, Flame, After Effects, Shake, Voodoo Camera Tracker a nawet Blender. Używają one piekielnie skomplikowanych algorytmów, których na szczęście nie trzeba znać ani o nich myśleć. Co należy wiedzieć, to to że każdy z tych programów śledzi przemieszczanie się unikatowych sygnatur w nagranym materiale filmowym. Tak bardziej na chłopski rozum: program analizuje materiał, zauważa że tu i tam są bardzo charakterystyczne znaczki. Śledzi jak te znaczki się przemieszczają.


PFtrack

PFTRACK


Ponieważ tych charakterystycznych znaczków program zauważa dziesiątki (albo jeszcze więcej) i znajdują się one na obiektach, które są bliżej lub dalej od kamery to po przeanalizowaniu materiału program posiada pewną ilość danych, które przepuszcza przez algorytmy. Ostatecznie otrzymujemy np. trójwymiarową scenę z kamerą o fizycznych wartościach bardzo zbliżonych albo dokładnie takich samych jak kamera, która nagrała materiał, przemieszczającą się tak samo. Można taką scenę włączyć w np. After Effects, albo 3D Studio Max i dodać odpowiednie elementy.


 

Nie zawsze wymagane są dane dotyczące trzeciego wymiaru- głębi. Można wtedy przeprowadzić tracking 2d. W wielu wypadkach jest znacznie szybszy, tańszy, łatwiejszy do przeprowadzenia. Zazwyczaj używa się tego typu rozwiązania w ujęciach statycznych gdzie nie zachodzi żadne przesunięcie perspektywistyczne (np. ze statywu) lub kiedy naklejamy płaskie powierzchnie na inne płaskie powierzchnie. Jeśli nagramy jadącą ciężarówkę i chcemy nakleić logo naszej firmy na naczepie najprawdopodobniej wystarczy nam tracking 2d. Jeśli chcemy dodać do pojazdu dodatkowe elementy takie jak spoiler, drugi tłumik, dym wylatujący z komina a nie daj boże kamera będzie orbitowała w około ciężarówki, jesteśmy skazani na tracking 3d.


tracking pointy w after effects

tracking pointy w After Effects


Który program wybrać?


To zależy. Jest ich cala masa. Jeśli chodzi o tracking 3d to standardem branży filmowej jest Pftrack, Boujou i SynthEyes. Ceny też mają standardowe- 2200zł za SynthEyes, 2500€ za Pftrack’a, 10 000$ za Boujou. Istnieją oczywiście inne programy. Voodoo jest darmowy, After Effects wymaga zewnętrznej wtyczki (CameraTracker od The Foundry wart 250$), Blender to darmowy program 3d z możliwością trackingu, Nuke i Flame swoje kosztują a Shake jest tylko na Maca. Ciekawym programem jest Punchard VideoTrace, który pozwala „wyciągać” modele 3d wraz z teksturami bezpośrednio z nagranego materiału.


Punchard VideoTrace

Punchard VideoTrace


Jeśli chodzi o tracking 2d sprawa jest prostsza. After Effects to prawdziwy kombajn. Jest wyposażony w wbudowany tracker. Za darmo dostajemy Mocha for After Effects czyli texture tracker (śledzi przemieszczenie i deformacje „obrazków” zamiast punktów). Działa to rewelacyjnie. Nuke posiada tracker 2d tak samo jak i Flame. Shake również (ale jest na Maca jak już wspominałem). Są jakieś pluginy do Sony Vegas, których nie miałem okazji używać.


Czy nauczymy się trackingu 3d bez znajomości angielskiego? Nie… Nie i koniec. Można zrobić część rzeczy wciskając byle które guziki i obserwując co się stanie, ale są to tak zaawansowane i rozbudowane programy że będzie to trwało lata. Podobnie ma się to z 2d. Co prawda After Effects jest po polsku ale… na tym się kończy. Tutoriale są po angielsku. Po polsku zdobędziemy ułamek wiedzy.


Apple Shake

Apple Shake


No dobrze, ale które programy wybrać? Zacznijmy od tego, że to złe pytanie. Każdy program ma swoje plusy i minusy. Nie ma najlepszego. Są programy lepsze do konkretnych zastosowań, do innych gorsze. Do trackingu 3d używam Pftrack ze względu na bardzo czysty interface i duże możliwości. Ale czy oznacza to, że o niebo tańszy i brzydszy SynthEyes jest gorszy? Nie. SynthEyes było używane przy Avatarze, Pftrack przy Transformersach, Boujou przy 2012. Wybór pozostawiam wam.


Na czym polega praca motion trackera? Stara się jak najlepiej odwzorować ruch kamery w używanym przez niego programie. Nie jest to praca, która przynosi natychmiastowe rezultaty. Nie jest to też coś, co widać na kinowym ekranie w sposób bezpośredni. Osoba odpowiedzialna za motion tracking nie wykona efektów specjalnych ale umożliwi ich wykonanie. Jest to jedno z tych zajęć, które nie są powszechnie znane i doceniane ale są niezbędne w wielu produkcjach. Finalny produkt motion trackingu stanowi podwaliny pod kolejne warstwy efektów specjalnych.


W kolejnym odcinku ABC indianina mowa będzie o rotoscopingu.